17.-19.4.2009

Perjantaina hain äitin ja isän lentokentältä, Villen töistä ja välipalan jälkeen lähdimme Gardalle. Hotelli oli varattu Gardan pohjoisimmasta osasta, Riva del Gardasta. Ilma oli hieno, aurinko paistoi ja oli kuuma.

Löysimme navigaattorin avulla oikean tien helposti, hotellia ei vaan näkynyt missään. Ajoimme tietä edestakaisin ja hetkittäin alkoi usko loppumaan koko hotellin olemassaoloon. Leirintäalueelta saimme ajo-ohjeet, hotelli oli eräällä yksisuuntaisella sivukadulla piilossa. Opasteet olisi kivat.

Hotelli itsessään oli siisti ja mukava. Huoneet olivat valmiina joten jätimme tavarat ja lähdimme kylälle. Aurinkoinen ilma oli tiessään ja tuuli, turhankin kovasti, melkein tukka irtosi. Koirat olivat tietysti mukana ja menimme toipumaan matkan rasituksista rantabaariin terassille, onneksi oli katos koska alkoi satamaan.

Sade oli suht vähäistä joten kaljojen jälkeen lähdimme kävelylle. Alkoi satamaan kaatamalla. Välillä pidettiin sadetta katoksessa ja lopuksi luovutimme ja siirryimme kaupan kautta hotellille.

Vähitellen kirkastuva näkymä partsilta

Vaatteiden kuivatus, vaihto, koirat unille ja syömään. Sade loppui ja oli mukavan lämmin ja menimme läheiseen ravintolaan jossa oli tarjolla menu kympillä. Ravintolan ulkonäkö epäilytti mutta menimme silti.

Sapuskan hinta-laatusuhde oli järkyttävän hyvä. Alkupastat ja -lasagnet olivat erinomaisia, pääruoassakaan ei ollut vikaa. Palvelu nopeaa ja ystävällistä. Kaikkine juomineen hinnaksi taisi tulla alle 70 e neljältä ihmiseltä.

Ruoan jälkeen teputtelimme isommalle kylälle joksikin aikaa, rannan kautta hotellille ja pian koiralenkin jälkeen menimme unille.

Öinen rantanäkymä

Lauantaina olikin heti aamusta pilvetön taivas ja lämmin.

Aurinkoinen näkymä partsilta

Oltiin etukäteen katsottu netistä että lähellä menee köysirata vuorelle. Äiti ilmotti ettei korkeanpaikankammonsa takia lähde mukaan, lähdimme siis isän ja koirien kanssa. Ikävä kyllä köysiradan alkupäässä oli ilmoitus ettei tämä kaksiosainen rata mene huipulle asti huoltotöiden takia.

Sateenkaari matkalla köysiradalle

Soitimme äitin mukaan ja lähdimme autolla sinne hitusen ylemmäksi, mihin köysiradan ensimmäinen osa olisi mennyt. Kävelimme pienen koiralenkin.

Maisemaa ja köysirata

Lenkin jälkeen ajoimme kylään josta köysiratas lähti. Kävelimme, katselimme markkinoita ja juotiin terassilla juomat.

Jokin puutarha vanhan linnan sisäpihalla

Ajoimme omalle kylälle vanhaan osaan ja mentiin syömään, syömisen jälkeen käveltiin vielä hetki koirien kanssa kylällä.

Kuvaan isän kameralla

Pakkoposeeraus

Käytiin hotellilla ruokkimassa koirat ja lähdettiin vuorella olevalle järvelle. Koko järvi, tai lähinnä sen ympärys, oli remontissa, ympäri ei päässyt ajamaan eikä veden ääreen ollenkaan, lähdettiin melko pian pois. Äiti luki matkaoppaasta että lähellä on hienot vesiputoukset. Hieman skeptisesti niihin suhtauduin mutta mentiin kuitenkin katsomaan.

Sisäänpääsy oli 5 e per naama. Siinä vaiheessa taisin tuhahdella jo ääneen kun en ihmeitä odottanut. Mutta ne oli mahtavat. En ole ikinä nähnyt niin hienoa vastaavaa, sanat eivät riitä kertomaan ja kuvat epäonnistuivat koska vettä roiskui niin paljon.

Puutarhasta vesiputouksen viereltä kuva hassusta puusta

Tuolta mennään putouksen alemmalle osalle, putoukset ovat siis luolassa

Putouksella, kuva ei tee mitenkään oikeutta

Aikamme ihmeteltiin, oli kyllä hieno paikka. Tehty turistinähtävyydeksi jo 1800-luvulla.

Jätettiin koirat hotelliin kun ensin nautittiin itsetehdyt GT:t ja käytiin kylällä kävelemässä. Alkoi satamaan taas joten istuskeltiin yhdessä baarissa. Villen kanssa syötiin paninit ja jätskit, siitä sitten aika pian koiralenkin jälkeen unille.

Sunnuntaina vietiin äiti ja isä Gardan eteläosaan ja itse lähdettiin kotiin.

Kiva reissu, kiitoksia!

Viikolla äiti ja isä tulivat hetkeksi meille, siitä ehkä myöhemmin lisää.